14. december - svätý Ján z Kríža (kňaz a učiteľ Cirkvi)
Narodenie: 24. jún 1542 (Španielsko)
Narodenie pre nebo: 14. december 1591
Pôvod mena: Jochanán - Boh je milostivý, Bohom daný, milostivý Boží dar (z hebrejčiny)
Ikonografia: Je zobrazený ako karmelitán s knihou s nápisom: Pati et contemini - trpieť a byť v odvrhnutí
Juan de Yepes Alvarez sa narodil vo Fontiveres v Kastílii. Pochádzal zo starého šľachtického rodu. Otec sa oženil s neurodzenou ženou, preto ho rodina odvrhla. Ján od mladosti túžil po duchovnom povolaní. Jeho záľubou bolo ošetrovanie chorých. V roku 1563 vstúpil do karmelitánskeho kláštora a prijal meno brat Ján od svätého Matúša. V roku 1568 bol po štúdiách vysvätený za kňaza. Bol na seba tvrdý a plnil pôvodnú regulu, napriek povolenému zmiereniu. Rozmýšľal nad vstupom k oveľa prísnejším kartuziánom. Vtedy vstúpila do Jánovho života významná žena Terézia z Avily, ktorá začala reformu karmelitánskej rehole. Neprajníci reformy v noci z 3. na 4. decembra 1577 Jána postavili pred rehoľný tribunál; dali ho do malej cely s jednou stoličkou a breviárom. Oblečený bol len veľmi jednoducho, keďže škapuliar a kapucňu mu vzali. Dostával iba vodu a chlieb. Používali na neho tiež psychický a fyzický teror. Chradol, väzenie mu neprospievalo, preto ušiel. Zvyšok života prežil v neusálom strádaní.
Je právom považovaný za jedného z najväčších mystikov v Cirkvi.
Meniny
Branislava, Bronislava
Duchovné okienko
Myšlienka: Nebuďme takí zvedaví, že chceme vedieť všetko. Ale ani takí nedbanliví, že nevieme ani to, čo sa týka našej večnej spásy. (sv. František Saleský)
Ročný plán čítania Svätého písma: 1 Tim 4, 1 Tim 5, 1 Tim 6, 2 Tim 1
Dokonalosť a svetlo daru múdrosti v rozume: Nazeranie, ktoré je zárodkom spojenia s Bohom, charakterizuje plnosť dokonalosti kresťanského života, a je to nazeranie vliate, ako je to na konci hlavy 60 a v hlave 61: Keď moji služobníci zanechajú cestu nedokonalosti a zamilujú si čnosť, a keď vytrhnú koreň sebelásky..., stanú sa mi tak milými, že sa im ukážem. Ba čo viac, ochutnajú a poznajú, okúsia a pocítia moju lásku v hlbine svojej duši. Druhý prejav mojej lásky vzniká v tej istej duši vtedy, keď ma vyzná pred sebou citom lásky. Niekedy sa zjavím duši a dám jej pritom dar proroctva. No z hlavy 70 vysvitá, že táto posledná milosť je mimoriadna. (Cesta dokonalosti podľa svätej Kataríny Sienskej, 1940)