Missio - online misia
OHLASOVAŤ EVANJELIUM VŠETKÉMU STVORENIU

21. december - svätý Peter Kanízius (učiteľ Cirkvi)

Svätí na každý deň

Narodenie: 8. máj 1521 (Holandsko)
Narodenie pre nebo: 21. december 1597
Ikonografia: Je zobrazený v jezuitskom habite s atribútmi lebkou, krížom, Katechizmom a perom.

Mal titul drahý apoštol Nemecka po svätom Bonifácovi. Syn nimwegenského starostu bol prvým Nemcom, ktorý vstúpil do jezuitského rádu v roku 1543. Do rehole ho prijímal sám zakladateľ Ignác z Loyoly. Slávnostné sľuby zložil v roku 1549. Prvú jezuitskú komunitu v Kolíne spolu zakladal a budoval práve on. V jezuitskom ráde našiel vysoko učený doktor filozofie harmóniu vedy a apoštolského života. V rokoch po vystúpení Martina Luthera v roku 1517, keď drvivá väčšina Nemecka prijala protestanizmus, Peter začal misiu o udržanie a obnovu katolíckej viery v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku a v Čechách. Bol pápežský teológ Tridentského koncilu (1545 - 1563), profesor teológie, katedrálny kazateľ. Jeho pôsobiskom bola kazateľnica. Pôsobil v dobe humanizmu. Myšlienky humanistov boli silne ovplyvnené pohanskými filozofiami a básnikmi, čo ešte viac prehlbovalo ľahostajnosť k viere. Napísal dielo Katechizmus, ktorý do jeho smrti vyšiel v dvesto vydaniach. Známe sú aj jeho ďaľšie dve diela Postila a Životy svätých, ktoré mali veľmi silný vplyv na rekatolizáciu obyvateľstva. Za svoju neúnavnú činnosť bol nazvaný aj svetlom Katolíckej cirkvi. Peter mal veľkú zásluhu na obnove Katolíckej cirkvi v Čechách, zvlášť v Prahe.

Zomrel vo Freiburgu. Pius XI. ho vyhlásil za učiteľa Cirkvi a za svätého 21. mája 1925.

Meniny
Bohdan

Duchovné okienko

Myšlienka: Nebuďte veľmi naviazaní na svoj úsudok. Opíja vás vlastnými dôvodmi. (sv. František Saleský)
Ročný plán čítania Svätého písma: Jak 3, Jak 4, Jak 5, 1 Pt 1
Všeobecná výzva: Zjednotenie s Bohom, v ktorom spočíva pravidelná dokonalosť kresťanského života, nie je len činným zjednotením, nie je len ovocím našej osobnej námahy, podporovanej milosťou, ale je tiež zjednotenie trpné, je to ovocie pôsobenia Ducha Svätého, Božských vnuknutí prostredníctvom siedmych darov, ktoré sa zväčšujú pomocou lásky. Takto prichádza duša pravidelne ku kontemplatívnej modlitbe, k čítaniu Svätého Písma, k účsti na svätej omši; vždy viac a hlbšie kontempluje nekonečnú cenu obety kríža. Prichádza ku kontemplatívnemu spôsobu uskutočňovania apoštolátu, nestrácajúc pritom zjednotenie s Bohom, ba naopak, tým viac ho zachováva, aby ho mohla dať aj iným. (Cesta dokonalosti podľa svätej Kataríny Sienskej, 1940)


PRAMENE ◻︎ BREVIÁR ◻︎ LITURGICKÝ KALENDÁR ◻︎ JAZYKOVÉ KURZY ◻︎ MENINY