29. december - svätý Tomáš Becket (biskup a mučeník)
Narodenie: 118 (Anglicko)
Narodenie pre nebo: 29. december 1170 (Anglicko)
Pôvod mena: teómá - dvojča (z biblickej aramejskej pôvodiny)
Ikonografia: Je zobrazený v biskupskom odeve s páliom, berlou, palmou, knihou a modelom kostola.
Narodil sa v Londýne ako syn obchodníka. Študoval v Bologni a Paríži. Arcibiskup z Canterbury ho vymenoval za diakona a kráľ Henrich II. ho v roku 1155 vymenoval za svojho kancelára. Vzniklo medzi nimi priateľstvo. Keď arcibiskup zomrel, kráľ sa rozhodol na toto miesto vymenovať Tomáša. Ten sa vzpieral, lebo vedel, že ak úrad prijme, končí jeho priateľstvo s kráľom - ten mal jasný zámer: podriadiť Cirkev svetskej moci. Kráľ však neustúpil od svojho zámeru. Tomáš voľbu prijal, v roku 1162 bol vysvätený za arcibiskupa v Canterbury. Radikálne zmenil svoj osobný život, ale aj svoj postoj ku kráľovi. Stal sa neohrozeným zástancom práv Cirkvi. Konflikt medzi nimi sa vyostroval. Už o dva roky musel Tomáš pred kráľom ujsť do vyhnanstva. Poprosil pápeža Alexandra o uvoľnenie z úradu, ale ten nástojil na zotrvaní Tomáša v úrade. Tomáš šesť rokov viedol diecézu z emigrácie. Až po zmierení s kráľom sa Tomáš v roku 1170 vrátil do Anglie. Spor však vypukol nanovo. Tomáša Becketa zavraždili v canterburskej katedrále pri oltári kráľovi dôverníci. Jeho hrob z nenávisti proti Katolíckej cirkvi dal spustošiť a spáliť v 16. storočí Henrich VIII., ktorý odtrhol Angliu od Cirkvi, potom ako obnovil proces s týmto biskupom, a keď sa do tridsiatich dní neustanovil pred jeho súd, vyhlásil Tomáša Becketa za vlastizradcu a urobil čo urobil. Svätého Tomáša Becketa nazval Alexander III., ktorý ho vyhlásil už tri roky po smrti 21. februára 1173 za svätého, mučeníkom cirkevného práva a slobody Cirkvi.
Meniny
Milada
Duchovné okienko
Myšlienka: Pocty, hodnosti a vyznamenania sa podobajú šafránu. Čím viac po ňom šliapete, tým lepšie a bujnejšie rastie. (sv. František Saleský)
Ročný plán čítania Svätého písma: Zjv 12, Zjv 13, Zjv 14, Zjv 15
Všeobecná výzva: Taká je cesta dokonalosti v plánoch Prozreteľnosti, určená od večnosti Bohom pre duše, ktoré hľadajú svoj cieľ. Je to cesta, vedúca k prameňom živej vody: Keď je niekto smädný, nech príde a nech sa napije, a potoky živej vody vylejú sa z jeho útrob. Voda, ktorú ja dám, pemení sa v ňom v prameň, vytryskujúci do života večného. Nejde tu o všeobecnú výzvu, ale o jednotlivcov, ktorá preto ostáva pre mnohých vzdialená a ktorá je blízka len tým, čo sa usilujú počuť ju. Nikto podľa našej mienky, nenašiel rozpor medzi Dialogom svätej Kataríny Sienskej a náukou svätého Tomáša Akvinského. Prečo by teda bol rozpor medzi svätým Tomášom a svätým Jánom od Kríža? Nevidíme rozpor medzi náukou svätého Jána od Kríža a Dialogom Sienskej panny, ktorá vždy súhlasí s myšlienkou Anjelského Učiteľa. J. Maritain napísal o svätom Jánovi od Kríža: Nie to je otázka, vedieť, či čítal svätého Tomáša, ale to, či jeho objektívne svedectvo sa zhoduje s objektívnym svedectvom svätého Tomáša. (Cesta dokonalosti podľa svätej Kataríny Sienskej, 1940)