Missio - online misia
OHLASOVAŤ EVANJELIUM VŠETKÉMU STVORENIU

5. júl - svätí Cyril a Metod (slovanskí vierozvestovia)

Svätí na každý deň

Narodenie: 815 - Metod; 827 - Konštantín
Narodenie pre nebo: 6. apríl 886 - Metod; 14. február 869 - Konštantín
Pôvod mena: Kyrillos - patriaci Pánovi; Metod - meta + odos - po ceste bádania, sledovania, cesta za niečím (z gréčtiny);metus - strach; (z latinčiny); Strachota (starší slovanský preklad)
Ikonografia: Metod je zobrazený s arcibiskupskými insígniami a Konštantín v habite ako mních, niekedy s hlaholikou. Niektoré zobrazenia v Ríme zobrazujú aj Konštantína s biskupskými atribútmi.

V osobe svätého Metoda a jeho brata svätého Konštantína-Cyrila dostali slovanské národy, aj náš slovenský, bohatstvo nevyčísiteľných hodnôt. Metod, vlastným menom Michal, sa narodil okolo roku 815. Bol právnik, pôsobil ako správca provincie pri rieke Styrmon (Struma), ktorú obývali aj Slovania. Po 10-ročnom účinkovaní medzi Slovanmi vstúpil do kláštora na horu Olymp a prijal rehoľné meno Metod.

Rodný brat Konštantín sa narodil okolo roku 827 ako najmladší zo siedmich detí. Po skončení cisárskej školy v Carihrade, kde nadobudol vynikajúce vzdelanie, stal sa bibliotekárom a neskôr profesorom na Vysokej dvornej škole v Carihrade. Ovládal niekoľko jazykov: grécky, latinský, hebrejský, arabský, staroslovanský. Pre svoju učenosť si vyslúžil meno Filozof. Cisár Michal III. ich určil za vedúcich byzantskej misie na Moravu. Pretože tam nemali svoje písmo, Konštantín-Filozof v spolupráci s Metodom zostavil písmo - hlaholiku a začal prekladať výber z evanjelií, súdny civilný zákonník a pravdepodobne aj niektoré bohoslužobné texty podľa byzantského rítu. O ich úspešnom účinkovaní svedčí Život Konštantína: Keď prišiel na Moravu, Rastislav ho prijal s veľkou úctou, zhromaždil učeníkov a oddal mu ich na učenie. Preložil celý cirkevný poriadok... Po štyridsiatich mesiacoch namáhavej práce v roku 867 solúnski bratia putovali do Ríma, kde mali podať správu o misijnej činnosti. Zároveň chceli dať vysvätiť niektorých zo svojich žiakov. V Blatnohrade ich prijal knieža Koceľ, ktorý sa úprimne tešil z ovocia ich práce na území, ktoré mu bolo domovom. Podobne ako Rastislav aj on im zveril 50 mladíkov na výchovu. Cestou do Ríma sa Konštantín dostáva v Benátkach do sporu s trojjazyčníkmi, ktorí neuznávali uctievanie Boha v inom jazyku, ako je hebrejčina, gréčtina a latinčina. V Ríme sa im dostalo prijatia od samotného pápeža Hadriána II., ktorý ich vyšiel privítať až k bránam Ríma. Iste aj preto, že niesli so sebou relikvie svätého Klimenta. Pápež prijal slovanské knihy, posvätil ich a preložil v bazilike Santa Maria Maggiore, čím schválil liturgiu v statoslovenskom jazyku i prikázal vysvätiť slovanských učeníkov. Metod a niektorí žiaci moravskej školy boli v Ríme vysvätení za kňazov. Chorľavý Konštantín však vstúpil v Ríme do kláštora, prijal rehoľné meno Cyril a po krátkom čase zomrel. Metod sa spolu s vysvätenými kňazmi vrátil k pôvodnej misijnej práci. Cestou sa zastavil na Blatnohrade u Koceľa. Koncom roku 869 posiela Koceľ Metoda s dvadsiatimi učeníkmi opäť do Ríma so žiadosťou, aby pápež vysvätil Metoda za biskupa. Pápež Hadrián II. vyhovel Koceľovej žiadosti. Obnovil dávno zaniknuté panónske arcibiskupstvo Sirmium, pripojil k nemu územie Moravy a vymenoval Metoda za panónskeho a moravského arcibiskupa a pápežského kléru. Až takmer po troch rokoch bol z príkazu pápeža prepustený. Jeho spory s franským duchovenstvom však neutíchli. Pápež Ján VIII. po oslobodení z väzenia povolal Metoda opäť do Ríma, kde vysvetlil všetky falošné obvinenia. Z Ríma sa Metod vrátil s bulou Industirae tuae, v ktorej pápež Svätoplukovi oznamuje, že Metod je vo všetkom pravoverný a potvrdzuje ho v hodnosti moravského biskupa. Schvaľuje aj slovanské písmo a liturgiu a berie Svätopluka pod ochranu svätého Petra. Rozbroje medzi franským a slovanským kňazstvom vyústili napriek tomu po Metodovej smrti do zákazuu slovanskej liturgie a vyhnanie jeho žiakov. Metod zomrel v roku 885. Jeho hrob je na neznámom mieste.

Meniny
Cyril, Medod

Duchovné okienko

Myšlienka: Srdce, ktoré miluje Ježiša ukrižovaného, miluje aj eho potupu, muky a smrť. A preto, keď sa stane, že ho zastihnú, teší sa z nich a s láskou ich prijíma. (sv. František Saleský)
Ročný plán čítania Svätého písma: Prís 23, Prís 24, Prís 25, Pris 26
Katechizmus: Čo zakazuje Boh v posledných dvoch prikázaniach?


PRAMENE ◻︎ BREVIÁR ◻︎ LITURGICKÝ KALENDÁR ◻︎ JAZYKOVÉ KURZY ◻︎ MENINY