24. máj - blahoslavená Jana
Pôvod mena: Ján - Boh je milostivý (odvodené od mužského mena)
Svätý Lukáš píše: Potom chodil po mestách a dedinkách, kázal a hlásal evanjelium o Božom kráľovstve a s ním Dvanásti a niektoré ženy, ktoré uzdravil od zlých duchov a z chorôb: Mária zvaná Magdaléna, z ktorej vyšlo sedem zlých duchov, Jana, žena Herodesovho správcu Chúzu, Zuzana a mnohé iné, ktoré im vypomáhali zo svojich prostriedkov. (Lk 8, 1 - 3)
O Jane nevieme nič viac, ale aj táto malá zmienka v evanjeliu stačí na to, aby sme si uvedomili nezastupiteľnosť žien v evanjelizačnej činnosti. Rabíni nepovoľovali ženám, aby boli ich žiačkami. Ježiš aj tu búra predsudky. Poslaním žien bolo postarať sa o Ježiša a apoštolov. Nebola to len malá služba. Ich služba umožňovala naplno sa venovať Ježišovi a apoštolom a slobodne pôsobiť. Ježiš neodmietol pomoc dobrých a oddaných žien. Správa svätého Lukáša o ženách, ktoré sprevádzali Ježiša, svedčí o tom, že mal krásne a originálne pramene, ku ktorým sa dostal počas dvoch rokov väzenia svätého Pavla, keď žil v jeho prítomnosti a mohol navštíviť tých, čo Krista poznali osobne. Táto zmienka o konkrétnych ženách svedčí o tom, že Lukášove evanjelium je pravdivé. Ženy sú sprievodkyňami Ježiša na jeho cestách, ale aj svedkami jeho zmŕtvychvstania. Ak si dnes podľa Rímskeho martyrológia spomíname na blahoslavenú Janu, musíme si uvedomiť, že zmienkou v evanjeliu Lukáš nepostavil nejaký imaginárny pomník ženám sprevádzajúcim Krista, ale silou ich príkladu apeluje na všetky ženy, aby si uvedomili, že aj ony sú povolané sprevádzať vo viere Ježiša Krista a svedčiť o jeho evanjeliu.
Meniny
Ela
Duchovné okienko
Myšlienka: Ak si vás svet neváži, tešte sa. Aspoň raz vás neklame. (sv. František Saleský)
Ročný plán čítania Svätého písma: Ž 17, Ž 18, Ž 19, Ž 20
Katechizmus: Kto sa dopúšťa povery?